• img1
  • img2
  • img3
  • img5
  • img4

Σχέδιο Περιβαλλοντικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ
Σχολείο: Δημοτικό Σχολείο Καθαρής- Δημήτρη Λιπέρτη
Σχολική Χρονιά: 2020-2021
Αρ. Μαθητών: 300
Αρ. Εκπαιδευτικών: 26
Συντονίστρια σχολείου: ΒΔ Στάλω Οικονομίδου-Κληρίδου

                                                                  

Περιγραφή της περιοχής (Κοινότητας, Δήμος) που βρίσκεται το σχολείο και της γενικής εικόνας του σχολείου (δυνατότητες, προβλήματα, εμπόδια):

Το Δημοτικό Σχολείο Καθαρής Δημήτρη Λιπέρτη αποτελεί ένα από τα αστικά σχολεία της Λάρνακας, κτισμένο στην περιοχή Καθαρής, που πήρε το όνομά της κατ’ ευφημισμό λόγω των πολλών σκουπιδιών που υπήρχαν παλιότερα. Λειτουργεί εδώ και 14 χρόνια και αποτελεί ένα σύγχρονο εξοπλισμένο σχολείο. Φέτος  φοιτούν σε αυτό 304 παιδιά.

Το Δημοτικό Σχολείο Καθαρής - Δημήτρη Λιπέρτη βρίσκεται σε μια πολυσύχναστη περιοχή, πολύ κοντά στον κυκλοφοριακό κόμβο του Λιμανιού Λάρνακας, και κοντά στη λεωφόρο Σπύρου Κυπριανού.  Είναι κοντά στις Υπηρεσίες Κτηματολογίου, Φορολογίας και Αποχευτικού του Δήμου Λάρνακας, αλλά και σε πάρα πολλά καταστήματα. Πέραν της κυκλοφοριακής συμφόρησης που συνεπάγεται των πιο πάνω, συχνά δημιουργούνται  προβλήματα υπερχείλισης δρόμων λόγω βροχόπτωσης.

Καθημερινά παρατηρείται κυκλοφοριακή συμφόρηση στην περιοχή του σχολείου κυρίως το μεσημέρι την ώρα που αποχωρούν τα παιδιά από το σχολείο. Λόγω του ότι πρόσβαση υπάρχει μόνο από την ανατολική πλευρά του σχολείου και χώρος στάθμευσης για τους γονείς δεν υπάρχει, επιδεινώνεται το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Προσπάθειες από τις Δημοτικές αρχές για αναβάθμιση της περιοχής γίνονται πολλές.  Σίγουρα όμως υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης όσον αφορά στη διαχείριση των απορριμμάτων και την ανακύκλωση τους με σκοπό την καλυτέρευση της ποιότητας ζωής των κατοίκων και την αειφόρο ανάπτυξη.

Ζητήματα και προβλήματα που προκύπτουν σε σχέση με το σχολείο και την περιοχή στην οποία αυτό βρίσκεται:

• Σπατάλη ενέργειας (νερό, ηλεκτρικό)
• Μη αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας
• Ανεπαρκής μόνωση σχολείου
• Ανεπαρκής αερισμός των αιθουσών
• Απώλεια θερμότητας από τζάμια και παράθυρα που δεν κλείνουν σωστά
• Σπατάλη ηλεκτρικού ρεύματος (ξεχασμένα φώτα, συμβατικοί, λαμπτήρες, συσκευές ξεχασμένες στο stand by κλπ)
• Σπατάλη πετρελαίου για θέρμανση
• Σπατάλη νερού
• Έλλειψη πρασίνου και αξιοποίησης των φυτών για σκίαση και ξεκούραση
• Σκουπίδια στην αυλή
• Μη ορθολογική διαχείριση απορριμμάτων (Reduce/Reuse/Recycle)

                                                               

Ζήτημα/Πρόβλημα στο οποίο θα δοθεί έμφαση κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά:
Διαχείριση ενέργειας και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στο σχολείο, στη γειτονιά, την κοινότητα, τη χώρα μας και τον κόσμο μας, με γνώμονα την αειφόρο ανάπτυξη

                                                             

Γιατί επιλέγηκε το συγκεκριμένο θέμα και πώς συνδέεται με το τοπικό σας πλαίσιο; 

Η μορφή του σχολικού κτιρίου είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ποιότητα της σχολικής ζωής και την κουλτούρα του σχολείου. Η κουλτούρα του σχολείου αφορά, ανάμεσα στα άλλα, και τη σχέση με το περιβάλλον. Ένα σχολείο που μεριμνά ώστε να έχει ελάχιστο «οικολογικό αποτύπωμα» -ελάχιστη κατανάλωση φυσικών πόρων (νερού, ορυκτών καυσίμων για παραγωγή ενέργειας) και ελάχιστη παραγωγή σκουπιδιών- είναι ένα σχολείο με άποψη.

Το σχολείο μας επέλεξε το συγκεκριμένο θέμα, γιατί τα παιδιά έχουν εντοπίσει στο σχολείο τους προβλήματα όπως ανεπαρκής αερισμός των αιθουσών, ψηλές θερμοκρασίες μέσα στην τάξη, όπως και μη ικανοποιητική απόδοση ανεμιστήρων. Παράλληλα σε οικίες μαθητών ή σε οικίες της γειτονιάς τους έχουν τοποθετηθεί φωτοβολταϊκές πλάκες στις ταράτσες. Προβληματίστηκαν στην τάξη για τα φωτοβολταϊκά συστήματα και θέλησαν να ερευνήσουν περισσότερο το θέμα. Επίσης, τα παιδιά εξέφρασαν την επιθυμία να επισκεφθούν φωτοβολταϊκά πάρκα όπως επίσης και αιολικά πάρκα με ανεμογεννήτριες.

Τέλος, η αλόγιστη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας στον τόπο μας γενικότερα ήταν ακόμη ένας από τους λόγους που έχει επιλεχθεί το θέμα αυτό ούτως ώστε να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά από μικρή ηλικία την τεράστια σημασία της ενέργειας και την ανάγκη εξοικονόμησης της. Στόχος είναι το σχολείο να γίνει πιο λειτουργικό, ενδιαφέρον και γιατί όχι συναρπαστικό.

Θεματική ενότητα/ες του Αναλυτικού Προγράμματος στην οποία εμπίπτει το πρόβλημα/ζήτημα διερεύνησης:
• Ενέργεια

Επιπρόσθετα, θα εξεταστούν θέματα που προκύπτουν από δύο άλλες θεματικές ενότητες που σχετίζονται άμεσα με το υπό μελέτη θέμα:
• Παραγωγή και Κατανάλωση
• Μέσα Μεταφοράς

Σκοπός:

Όλοι οι συμμετέχοντες στη μαθησιακή διαδικασία (μαθητές, μαθήτριες, εκπαιδευτικοί, πολίτες), συνεργαζόμενοι με την τοπική κοινότητα και με διάφορους ιδιωτικούς και δημόσιους φορείς να αντιληφθούν ο καθένας ξεχωριστά μέσα από το δικό του πλαίσιο κατανόησης και επικοινωνίας, ότι η κακή διαχείριση της ενέργειας που παρατηρείται στο σχολικό χώρο και στην κοινότητα δυσκολεύει/υποβαθμίζει την ποιότητα ζωής, ενώ οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας το αντίθετο. Επιδιώκουμε να προτείνουμε μέτρα που θα απαμβλύνουν το πρόβλημα και θα μπορούν να συμβάλουν στην επίτευξη της αειφορίας.

                                                   

                                                           

                                                           

Τι επιδιώκεται μέσα από το πρόγραμμα αυτό να πετύχετε για το σχολείο σας και την κοινότητά σας:
Α) Σχολείο (παιδαγωγικό, οργανωσιακό/τεχνητό, κοινωνικό πλαίσιο):

Παιδαγωγικό πλαίσιο:
• Στο σχολείο θα εφαρμοστούν σύγχρονες παιδαγωγικές μέθοδοι και πρακτικές τεχνικές, που θα συνάδουν με τη φύση και τους στόχους της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και θα στοχεύουν στην ενεργητική αλληλεπίδραση των μαθητών και στη διερευνητική και συνεργατική μάθηση.
• Υιοθετώντας κάποιες βασικές αρχές αειφορίας στο σχολικό χώρο, θα γίνει προσπάθεια δημιουργίας ενός περιβάλλοντος που οι μαθητές θα θέλουν να έχουν σε όλα τα στάδια της ζωής τους, εντός και εκτός σχολείου.
• Θα επιδιωχθεί η δημιουργία μαθησιακών εμπειριών που θα συμβάλουν στην ανάπτυξη της κατανόησης των σύνθετων καταστάσεων που διέπουν την κοινωνία.
• Θα στοχεύσει στην ανάπτυξη αξιών για διατήρηση και προστασία του τοπικού και παγκόσμιου περιβάλλοντος και όσων αυτό περιλαμβάνει.
• Θα αξιοποιηθούν σύγχρονα εργαλεία μάθησης που θα ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στα ενδιαφέροντα των παιδιών.
• Θα μεταφέρει τη μαθησιακή διαδικασία εκτός σχολικού χώρου σε διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης.

Οργανωσιακό/τεχνητό πλαίσιο:
• Θα διευκολύνει την οργάνωση ομάδων εργασίας με τη συμμετοχή μαθητών, εκπαιδευτικών, γονέων, τοπικών αρχών και γενικότερα προσώπων που μπορούν να συμβάλουν στη μελέτη του συγκεκριμένου ζητήματος. Για την καλύτερη οργάνωση αυτών των ομάδων θα οριστεί συντονιστική επιτροπή από εκπαιδευτικούς που σε συνεργασία με την Περιβαλλοντική Επιτροπή των παιδιών θα εξετάζουν τις ανάγκες που θα προκύπτουν από τη μελέτη του ζητήματος και θα κάνουν τις επαφές με τα πρόσωπα και τους φορείς που θα μπορούν να συμβάλουν στη διαδικασία.
• Θα διαμορφώσει κατάλληλα τους χώρους του, ώστε να διευκολύνεται η μελέτη του ζητήματος εντός και εκτός τάξης.
• Θα εξοπλιστεί κατάλληλα ώστε να παρέχει τα απαραίτητα εφόδια (τεχνική και τεχνολογική υποστήριξη) σε όσους θα εμπλακούν στη μελέτη του θέματος, έτσι ώστε να διευκολύνεται η συμβολή και η συμμετοχή τους.

                                                                 

Κοινωνικό πλαίσιο:
• Θα επιδιώξει τη συνεργασία μεταξύ μαθητών, γονέων, τοπικών αρχών και άλλων προσώπων που μπορούν να συμβάλουν στη μελέτη του ζητήματος.

Β) Κοινότητα
• Το περιβάλλον της κοινότητας θα αξιοποιηθεί ως εκπαιδευτικό εργαλείο  για το σχεδιασμό και εφαρμογή ποικίλων μαθησιακών δραστηριοτήτων.
• Θα αποτελέσει περιβάλλον εφαρμογής προτάσεων και εισηγήσεων των μαθητών. Με την έγκριση και τη συνεργασία  του Κοινοτικού Συμβουλίου θα γίνει εφαρμογή κάποιων προτάσεων των παιδιών.
• Θα ενθαρρύνει και θα ενισχύσει την ενασχόληση του κάθε κατοίκου της κοινότητας με περιβαλλοντικά θέματα που τον αφορούν και επηρεάζουν τη ζωή του και θα παροτρύνει την εμπλοκή του σε τρόπους επίλυσης προβλημάτων.
• Θα προωθήσει τη συνεργασία μεταξύ προσώπων, φορέων και οργανισμών με στόχο την αντιμετώπιση περιβαλλοντικών ζητημάτων της κοινότητας και τη διαμόρφωση μιας αειφόρου κοινωνίας.
•  Θα κατανοηθεί ο ρόλος της κοινότητας ως παράδειγμα για τους μαθητές σε θέματα εφαρμογής μοντέλων βιωσιμότητας.